د لاسرسۍ وړ لېنکونه

تازه خبر
پنجشنبه ۹ وری ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

افغان چارواکي: د کابل ښار د معیاري کولو او د ستونزو د حل لپاره نظریات راټولېږي


د کابل ښار
د کابل ښار

افغان چارواکي وايي، د کابل ښار د معیاري کولو او د ښار د اوسېدونکو د ستونزو د حل لپاره غواړي چې د متخصصینو، کابل ښاریانو او دولتي چاواکو نظریات راټول کړي.

د افغانستان د و لسمشر دوهم مرستیال وايي، د کابل ښار معیاري کول، د بې پلانو ښاري ساحو د ستونزو هوارول او مستحقو کسانو ته د کورونو ورکول د حکومت لومړیتوبونه دي.

ښاغلي سرور دانش دا خبره د دوشنبې په ورځ په کابل کې د" پنځم ملي کنفرانس" د پیل په لومړۍ ورځ خبریالانو ته وکړه.

ښاغلي دانش وویل، د کابل ښار نویو او پخوانیو ودانیو او کورونو ته د خدماتو د رسولو په هدف، د یو منظم سېستم جوړول ایجابوي چې مسلکي نظریات ورته راټول شي.

د افغان ولسمشر دوهم مرستیال سرور دانش
د افغان ولسمشر دوهم مرستیال سرور دانش

​در این کنفرانس که از سوی وزارت شهر سازی و مسکن برگزار شده برای سه روز ادامه خواهد داشت ۱۲ تن از متخصصان، مقام های افغان و شماری از باشنده‌گان کابل اشتراک کرده اند.

این در حالیست که پیش از این چنین کنفرانس‌های به هدف معیاری سازی شهر کابل، ایجاد شهرک‌های رهایشی و ایجاد ساختمان های جدید برای باشنده‌گان برگزار شده‌است.

اما اکنون وزارت شهر سازی و مسکن می‌گوید، برنامه جدید آنان در مقایسه به گذشته تفاوت داشته و تدابیر جدی برای عملی کردن این طرح وجود دارد.

حشمت الله ناصری سخنگوی این وزارت، در این کنفرانس برنامه های گذشته شان را نیز بررسی می‌کنند و تلاش های شان‌را برای عملی کردن پروژه‌های نا تکمیل نیز بیشر ساخته اند.

آقای ناصری می‌گوید، در پایان این کنفرانس برای باشنده‌گان که مستحق داشتن مسکن استند و از نداشتن سرپناه رنج می برند، اسناد توزیع خواهد شد.

او افزود:

"تلاش می کنیم تا زمینه گفتمان را میان مردم و مقامات حکومتی مساعد کنیم تا آنان مشکلات که در سکتور شهری به‌خصوص در ساحات غیر رسمی شهری وجود دارد آنان از قول خود تمام مسایل را مطرح کنند و راه حل‌ها را هم خود شان پیشنهاد کنند که بلاخره تمام این طرح ها جمع آوری می شود بعداً به رئیس جمهور ارائه خواهد شد."

نمایش محصولات فابریکه های صنعتی، زراعتی، میوه جات خشک و قالین بخش از این کنفرانس بود که در هشتاد غرفه به نمایش گذاشته شده است.

از برنامه های جدید برای معیاری سازی شهر کابل و حل مشکلات شهری در حالی سخن زده می شود که، شماری از استادان مکاتب نیز به کشور عودت کرده اند و همین گونه کسانی که بی سرپناه استند، شکایت می کنند که حکومت با آنان وعده توزیع زمین و سرپناه داده بود، اما بر آن عمل نکرده است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG